Popular Posts

Popular Posts

Tuesday, December 23, 2008

CERITA DI SEBAILIK TABIR BAB 2

Setelah cinta Shaina di tolak... hidup nya bagai tak mennentu... maklumlah baru pertama kali putus cinta dan itulah baru kali pertama jua dia jatuh cinta.. dalam erti kata lain FIRST LOVE LA.... Dulu zaman sekolah pun dia tak tahu cinta monyet... sekarang baru dia tahu betapa peritnye putus cinta, bahagia bercinta dan indah nyer alam cinta... tapi tuh hanya sementara... Selepas seminggu dia bermuram durjana Shina mula hidup seperti biasa, kerje macam biasa, tapi petang tuh dia kerja dengan rakan sejawat Jumahat..
'Oic hensemnyer mamat tuh... emmm..' detik ati Shaina...
"Mahat sapa tuh?" tanya Shaina.
"Member aku" jawab selamber sambil basuh apa yg patut dalam singki kedai sementara dia dan Jumahat nak closing kedai Dunkin Donut's kat pudu raya.. Malam tuh shiff dia kerje berdua jer sebab pelangan tak ramai pada ari biasa.
Sambil dok kemas showcase donut's tuh Shaina sambil menjeling kearah member Jumahat tuh.
"Mahat!! Oiii!!, nama dia sapa?"
"Ko tanya lah dia!!"
"Isyhhh!! malu lah"
"Nak berkenalan tapi malu lah konon!!" bebel Jumahat.
"Cepat lah sapa nama?"
"Nama dia Iwan!!"
"Umur dia berapa?"
"Sejak bila ko jadi polis nih?"
"Dah lama dah cuma kau tak bagi tahu ko jer secara rasmi jer!! Cepat lah umur dia berapa"
Sambil mereka bersembang secara berbisik mata Shaina agak galak memandang kearah Irwan. Sambil senyum-senyum kambing kearah jejaka yg agak menggugat keimanan Shaina.
'Eh! Eh! mamat nih aku senyum dia buat dek jer.' rugut ati Shaina. 'Ko sombong lah dgn aku, nnt ko pun sangkut kat kau baru kau tahu!' Rugut dia lagi. 'Tak per.. Tak per.. nnt aku akan buat bagi ko sangkut kat aku...Baru ko tahu.' tuh cita-ciat terbaru Shaina sejak dia terserampak Irwan dia kedai sewaktu nak mengakhiri waktu keje nyer. Macam biasa balik dari kerje Zali, abah nyer akan menjemputnyer...
Selesai solat subuh, Shaina bersiap nak pergi ke kelas seperti biasa. 'Best ari nih subject drawing.. emm pasti bakat aku akan terserlah lagi.. hehehehheheh'.Detik ati Shaina. Dalam kelas dia lah salah seorg pelajar melayu n perempuan DIP ARCHITECTURE yg terserlah.... Seluruh kolej nye kenal sapa dia dia lah pelajar perempuan yang score tertinggi dalam exam. Huh tapi dia ada secret admire!! budak brunei.. tak lah hensem pun tapi ok.... Apa sahaja yg Shaina buat atau apa pun gerak geeri Shaina nis jejaka brunie Irwan eh sama lah nama dia dgn Erwan kawan si Jumaat tuh... Ops sambung balik!! Irwan selalu perhatikan setiap gerak geri Shaina.. walau apa pun yang di lakukan Irwan, Shaina pasti balas dengan ikhlas. Tak ada apa yang tersimpan dalam hati Shaina cume menganggap Irwan sebagai teman rapat.
Selepas abis kelas Shaina terus ker Station bas Pudu Raya untuk sambung khidmat tenga nyer pulak. Begitulah seharian dlm idup Shaina setiap ari kecuali sabtu n ahad, Time tu lah waktu dia berehat n mentela'ah. pagi selepas subuh bersiap pergi kelas, petang lepas habis kelas sambung buat part time kerje untuk menyara duit yuran kolej. Bukan mak n abah tak mampu. Tapi dia yang mahu berdikari, dia yang nak belajar cara hidup macam tuh. Mak dan abah dia nak kata apa.. Shaina nih boleh tahan degil la...
"Mahat!! Malam nih si kawan ko tuh datang tak?"
"Mesti lah datang. Dia pakai moto aku dia nak buat kerja."
"Asal? moto dia mana?"
"Moto dia kene curi. Dia beli moto tuh cash lagi. Abih kena curi, member dia pinjam pastuh member dia la nak bagi sedekah motor kawan kan."
"La sian nyer.'
"Ha tuh.. dia dah datang!"
"Oic awal nyer!!"
"Ko tahu dia nak tekel ALong, tapi bila dia nampak ko dia ada ati dgn ko!"
"Ah sudah lah! Ko tipu, Eh dia tak kan tak ada awek?"
"Ada dah bertunang dah."
"Ha dah tuh apa lagi dia nak?"
"Spre tayar!! Dia gaduh dengan tunang dia lah dia kata dah putus tah lah aku pun tak tahu.. tapi aku yang minat ko nih ko tak layan aku pun!!"
"Wei!! aku layan per ko!! Setaip ari aku bawakan nasi goreng untuk ko sorang jer. Tapi ko kata aku tak sayang ko lagi." gurau Shaina sambi melihat Erwan mendekati kekedai.
"Assalamualaikum? Tak jawab dose!" Tegur Erwan sambil ambil kerusi dan duduk.
"Wa'alaikummusalam, kalu jawab dalam ati pun dose gak ker?"
"Afdhal lagi jawab biar orang dengar."
"Yo lah." tegur Shaina sambil lalu dan menerus kan keje2 melayan pelanggan yg agak ramai. Pudu raya mana tak pernah ramai. Sekali datang mak ai penuh, peluh tertitik kat dunut pun korang tak perasan!! Jumahat pesan pada Shina yg Erwan nak ajak dia pergi makan. Apa lagi on jer lah makan free sapa tak nak!!
"Woi pergi makan nanti jangan lupe tapaw kat aku sama tau!!" jerit Jumahat!!
"Ye..ye.. aku tak kan lupe kan ko nyer!" balas Shaina.
"So ina.. dok kat mana?"
"Ampang! Wan?"
"Saya dok kat Gombak!"
Gombak? saya dengar cerita Gombak banyak budak jahat lagi tambah nakal n campur byk mat rempit!! Betul ker?"
"Yeee sapa cerita nih?"
"Mahat lah! sapa lagi..."
"Ye kut!!"
"So awak pun salah seorang lah?"
"Dah lah.. Awak ada berapa org adik beradik?"
'sah memang dia pun mat rempit!!'
"Hallo saya tanya awak nih. nape berangan kita kawin ker?"
"Eh.. Eh.. perasan lak sapa nak kawin dengan dia la!!"
"Dah tuh saya tanya awak tak jawab pun!!"
"Ha tanya apa tadi?"
"Awak dah ada pakwe ker belum?"
"Tak de masa nak pikir pasal pakwe lee. Study dulu pastuh baru boleh cerita!!"
"So saya boleh masauk meminang lah? Boleh isi borang la? mana borang?"
"Dah... borang kan banyak kat JAWI p ambik lah kat sana yang tanya saya nih napa? Ingat saya nih kauter pertanyaan ker?"
"Garang jugak erk awak nih?"
"Garang bersebab!"
"Tuh yang best tuh"
"Banyak lah awak"
"Salah saya orang jer berdua dengan awak tengah bersantap nih! Adik beradia awak ada berapa org?"
"5 Anak no 2! Awak?"
"Saya 7, saya pun anak no 2!"
"Ramai nyer!!"
"Ramai apa? Kalau suruh mak awak tambah lagi dua cukup kah corum kita per!!"
"Erk!! Cepat lah mkn sian tak Mahat sensorang kat kedai!"
"Salah! dia dengan Along!"
"Mana awak tahu?"
"Tadi Along ajak saya kuar, pergi petaling streat."
'Dasar buaya' jerit ati Shaina.
"Patut lah nih nanti nak pergi anta dia balik ker?"
"Isiiyyhh tak kuasa lah nak anta!"
"Eh! dia kan minat awak!"
"Dah lah saya nak p bayar!"

No comments:

Post a Comment