Popular Posts

Popular Posts

Monday, February 9, 2009

CERITA DI SEBALIK TABIR BAB5

Hai jumpa lagi.... hahhahahaha ok lah sekarang aku terpaksa update cepat sbb dah ramai yang teruja dgn cerita nih... yer ke? apa pun bagi support anda utk koment apa pun terlebih dahulu mmg ada prob ejaan salah tapi tak per selagi korg paham selagi tuh ok kan?

Setiap gerak geri Shaina pasti di perhatikan oleh erwan. Kemana sahaja shaina pergi pasti ada nyer dia. Nasib baik tak ikut sekali p bank pembanggunan hehhehe.. Sejak dari hari shaina di bawa ker perkahwinnan sepupu erwan, pasti ramai yang terkejut dan hairan kanapa erwan bawa shaina sedangkan mereka tahu yang erwan masih lagi menarauh harapan yang tinggi pada bekas tunangnye hidayah... Walaupun kalu korg ada masa tuh tgk si shaina nih mmg sangat bahagia tapi hakikat hyer agak tersiksa dgn apa yang terjadi. Shaina seolah2 mcm terkena ilmu buat2 oleh erwan sbb dia sendiri mcm tak berapa nak menolak apa yang erwan pinta, sbb shaina tidak mahu terbabit dgn cinta tige segi nih sbb dia tahu akan akibatneyr... Tapi cube korg bayangkan harapan erwan begitu meninggi nak hidup bersama shaina tapi dalam masa yang sama dia masih menaruh harapan pada hidayah. Lagi pun keputusan erwan untuk memilih shaina sebagai isteri memang dah muktamad dan sbb yang dia terpaksa terima hakikat bahawa hidayah tidak seperti biasa walau pun di ajukan berribu persoalan kenapa hidayah menjadi perubahan.. Korg nak tahu sejak hidayah dapat tawaran bekerja dgn MAS, perangai dia memeng berubah. Dan erwan sendiri terasa bagai kan tercabar kemampuan sebagai seorang lalaki. Sbb pekerjaan seperti haidayah akan bertemu dgn pelbagai kelompok atau lapisan manusia. Maka dgn itu akan memberikan peluang pada sesiapa pun untuk berlaku curang. Apa pun pekerjean terpulang pada masing2 nak menilai. kan??

Erwan dah nekad nak berjumpa dgn keluarga shaina. Apa lagi shaina teramat berat hati nak kabar kan berita gumbira tuh pada familynyer apatah lagi nak becerita pada maknyer sendiri. Huhuhh dia takut nanti akan timbul konfilk dgn mak nyer... Dan dgn di sebabkan takut nak bagi tahu shaina samabggup tunggu sampai erwan sendiri datang berjumpa family nyer. ready tau....
"Assalamualaikum.."sapa erwan ketika sampai di muka pintu rumah shaina.
"Waa'laikummussalam, ha.. masuk la." balas bapa shaina razali sambil menjemput erwan masuk. "Nih sapa nih." tanya razali dengan hairan!!
"Saya erwan, kawan shaina. Saya datang nih ada hajat nak tanya dengan kelauarga pakcik." balas erwan dgn penuh sopan.
"Ohh... Ha napa nak jumpa shaina ker. Ermmmm. Ewan kata ada hajat ye. Ermm apa hajat nyer tumpang mak cik ada nih boleh la ewan cakap."
"Macam nih saya bukan nak langar pantang ker apa ker saya datang nih nak tanya dulu bagi pihak keluarga shaina dan shaina pun saya dah tanya dia tak kisah tapi kena tanya pak cik dengan mak cik. Dan sekarang saya nak tanya kalu boleh saya nak jadikan shaina nih sebagai isteri saya yang sah. Saya mengaku kami memang terlalu muda, tapi dari kami terjebak dlm maksiat labih baik saya buat keputusan utk ambil shaina sebagai isteri. bila kami dah bernikah nanti kami minta nasihat dari pakcik dan makcik. Dan lepas saya dapat keputusan dari pakcik dan makcik saya akan bawak rombongan dari pihak lelaki tapi tak untuk bertunang tapi meminag jer. dari situ nanti saya dan kelaurga akan berbincang tentang tarikh dan berapa mas kawin." cerita erwan panjang lebar bagi menerangkan apa yang di hajati nyer. supaya tak ada laga persoalan yang tak nampak oleh razali dan juga ramlah, ibu bapa shaina. Dan razali melihat memang hajat erwan itu ikhlas tapi memikir kan kedua2 nyer masih muda untuk mengharunggi idup berumahatngga..
"Ewan, hajat ewan bagus nak mendirikan rumahtangga dan nak halang dari maksiat, pakcik setuju tapi kamu dah bersedia dari semua segi nak harungi semua nih? Hidup bila dah kawin nih kita bukan nak hidup berdua dalam sehari dua nak hidup lama sampai kersyurga. ewan dah besedia nak didik shaina nih? bila ewan dah kawin dgan shaina semua nyer di atas bahu ewan bukan bahu pakcik atau makcik." terang dan pesanan dari abah shaina demi masa depan kedua2 pasangan nih...
"Insyaallah saya cube utk belajar dan saya cube mendidik yang terbaik untuk shaina" terang erwan bagi menghilang kan kegusaran hat ekdua ibu bapa shaina.
"Ewan keje apa?" tanya mak shaina ramlah bagi mengsahih kan lagi kenyataan yang pilihan shaina nih betul.
"Kerja bengkel, bengkel cat kete!" jelas erwan.
"kalu sekali org cat kete brapa dia bayar?" selidik ramlah lagi.
"Selalunyer sebijik kete kalu paling rendah pun RM800-RM1000 la."
"Kalau dalam sebln brp kete ewan buat?"
"Sebulan dalam 5 ker 6 bijik jer!"
"ha air baru sampai sekali dgn kueh nih, jemput lah mkn ewan!" potong razali bagi mengelakkan dari ramlah bertanya dgn pelbagai soalan lain.
Sambil menjamu minuman patang erwan dan juga razali bersembang biasa tenatang joran hakikat nyer erwan dan juga razali mempunyai hobi yang sama pandai shaina pilih sekurang2 nyer mereka blh berkawan. Setelah menjamu minuman petang erwan menyampai kan pesanan mahu membawa rombongan munggkin minggu depan. razali hanya bersetuju dan menyuruh erwan berbincang dahulu dgn family nyer. Setelah erwan sudah tidak kelihaan dari pandanggan maknyer nyer dia dah balik la... ibu shaina bertubi2 menanya kan pelbagai persoalan tentang erwan pada shaina seolah ramlah tidak bersetuju dgn pilihan shaina apatah lagi shaina masih belajar. walau pun shaina bertekak dan bertikam lidah dgn ramlah jawapan ramlah tetap sama tak bersetuju dgn piliahan shaina sebab, baru2 lebih kurang 2 minggu lepas ramlah baru jer menolak rombongan meminang dari kaluarga sebelah razali untuk merapat kan siratuhrahim antara keluarga. Tapi pada ramlah mati2 ingat shaina nak sambung pelajaran dulu dan tak terpikir nak berkahwin lagi. Bila dah terjadi mcm nih ramlah seolah2 tak berpuas hati, jikalau blh di putarkan masa balik mahu saja dia menerima rombongan dari keluarga dari sebelah razali.

Hari yang dijanji pun tiba, mahu tak mahu ramlah terpaks terima dgn keputusan shaina sbb kesungguhan erwan nak memperisterikan shaina begitu tulus. Kedua kerluarga berbincang utk kebahagiaan mereeka berdua. Setelah kata sepakat dapat di berikan dalam masa satu bulan lagi shaina akan bergelar isteri org, di sebab kan shaina masih berlajar lagi mereka hanya bernikah gantung dan selepas shaina tamat perlajaran nyer baru akan di buat persandingan, mas kawin sudah di tetap kan dan wang hantaran sudah pun erwan beri semasa itu dan hantaran semasa bernikah akan diberi semuanyer senasa hari pernikahan. So dari pandangan korg lah kan shaina masa tuh 19thn dan erwan 20thn. dah bersedia nak melayari bahtera rumahtangga. Tidak kan terlalu muda pada kedua nyer? Pada shaina sendiri dia sudah bersedia nak menjadi isteri malah dia memang berazam mahu buat yang terbaik. Seolah2 kedua bakal mepelai nih sangat bahagia semantara menanti hari bahagia.. emm memang shaina kuat berangan.. dia mengimpikan persandingan yang sanangt ringkas tapi meriah. dia tak memilih warna yang di tentukan tapi dia pilih warna peach dan pitih. Segala documan2 pernikahan di urus kan semuanya oleh razali. Segalanya sudah diuruskan dgn begitu sempurna. Walau pun ramlah tak terima dgn kehadiran erwan tapi dia akan mengalakan dirinyer untuk bertembung dgn erwan lagi. Seolah2 erwean ada berbuat salah pada ramlah. Tapi ramlah juga berusaha memeriahkan hari penting pada anak keduanya itu.

SELAMAT PENGANTIN BARU...
SELAMAT BERBAHGIA..
SELAMAT KE ANAK CUCU...
SELAMAT SEJAHTERA....
SEMOGA BERPANJANGAN...
SEMOGA BERKEKALAN...
SEMOGA SATU TUJUAN...
SEMOGA AMAN...
HIDUP MESTILAH RUKUN..
SABAR PALING PERLU...
CINTA SETIAP HARI...
SENYUM MESTI SELALU....
OH...OH...OH...OH...

Merdu nyanian lagenda saloma menyerikan lagi hari pernikahan shaina selepas diijabkabukkan. Merah mata shaina tak dapat di tutup kerna dia bukan lagi bawah jagaan mak n abah nyer lagi... dia tak blhnak bermaja seperti dulu lagi... dia dah terbatas nak bermain dgn adik beradik nyer yang begitu rapat dgn nya. Tambah shafik yang selalu tidor dangan yer pun begitu terasa seperti kakaknya akan diambil org walau pun waktu itu dia darjah 2. Syafiq memang terlalu rapat dgan shaina sehingga kan bila syafiq kena msuk hospital waktu tangan dia patah pun dia minta shaina teman kan. Begitu juga dgn shirah yang baru berusia 5thn yang selalu merengk dgn shaina pasti akan dapat belaian dan hadiah gula atau askrim dari shaina. Hari pernikahan shaina meriah walau pun simple hanya sanak sedara dan jirang terdekat sahaja memeriahkan lagi hari pernikahan shaina..
"Kak! akak nak tidor mana?" tanya syafiq pada shaina bila dia msk ker bilik shaina tadi.
"syafiq nak tido dgn sapa? syafik dah tak blh tido dgn akak dah mak suruh syafik tido dgn abg najib." jelas shaina.
"bilik akak lawa la. tadi syafiq tgk akak lawa la.. " kata syafiq smbil tersenyum seolah2 mcm pandai dia ubah tajuk walau dia tahu dia akan tidor dgn abg nye najib. Dia pasti akan terkena buli la kalu dia tidor dgn najib tak kira apa masa pun nak tido pasti akan melawak dahulu.
"terima kasih. lawa ker akak tadi mana ada biasa jer!" saje shaina nak melayan syafiq.
"akak... nanti seblm akak todi nanti teman kan syafik tido tau sbb nanti abg najib mesti kacau syafiq tido." bila shaina dgr saje terus dia peluk syafik seeratnye kerna dia tahu adik2 nyer tak blh lagi bermanja dgn nya. Dalam dia memujuk syafiq, shirah terus meluru ke arah shaina yang dia dari tadi perhatikan shaina berbual dgn syafiq, dia terus peluk shaina. Air mata shaina tak terbendung lagi... DETIK PERMULAAN HIDUP SEBAGAI SEORANG ISTERI .....

3 comments:

  1. Kak ina..part last tu mmg sedih arr..tp mmg kita kena hadapi semua tu kan bila dah kawin nanti.. :(

    ReplyDelete
  2. DAH JGN KUARKAN AIR MATA MU... PASTI JLN YANG DIPILIH SUDAH TERMAKTUP SIMPAN DULU AIR MATA MU KERNA HIDUP NIH PENUH DGN RANJAU DAN ONAK DURI...

    ReplyDelete
  3. Ermm ok..waiting for the next chapter..Again..hahahah..And lastly thanks for da bday wish... :D

    ReplyDelete