Popular Posts

Popular Posts

Friday, August 28, 2009

CERITA DI SEBALIK TABIR BAB 9

Ermmmm hai jumpa lagi sory lah bukan apa cuma tak ada masa nak tulis lagi pun memang tak ada masa kejap2 buat kueh pastuh dating pastuh tgk keje sekolah anak sampai satu hari dapat tido 4 jam jer tuh la kan... aku tgk semua blog org lain memang sempat nak up date aku... memang tak sempat dah nak buat mcm ner kan... ok apa pun sapa yang follow blog nih boleh bagi comment pasal cerita nih ker atau nak tambah apa2 tapi kalu blh tak lari dari cerita asal.... thanks yang bagi commet kat luar dari blog nih suruh buat buku... bukan tak mau cuma tak berpeluang dan jugak agak payah nak dapat sponser... ermmm ok lah kita sambung balik dari cerita tersebut.....

Sesudah Shaina sedar dari pengsan dia terkejut dengan keadaan sekeliling.. ' eh.. aku kat mana sekarang? asal aku kat sini?' keadaan shaina agak letih dan kepenatan muka nyer agak pucat kalah org tengok hantu... hehehehe lawak gak aku dalam serius nih... ok..ok..ok kita teruskan... dia sekarang berada di hospital setelah hampir satu hari dia tak sedarkan diri. Tak sampai 10 minit selepas shaina sedar, Erwan datang ke katilnyer, maklum la hospital besar kerajaan yang sponser mana mampu nak pakai bilik 1st/2nd class hehehhe cukup sekadar 3rd class satu bilik kongsi ramai org, tuh nama dia bermasyarakat. Tak berapa minit kemudian kakak shaina yang sedang memboyot dan jugak mak nyer pun tibe melawat keadaan shaina.Dalam masa yang sama dengan cepat Erwan menggosok rambut shaina bagi menunjukan kasih sayangnyer terhadap shaina tak pernah luntur. Ermm kat sini pun korg dah boleh tahu niat buruk Erwan untuk mengugur kan kandungan dalam perutnyer, dan dengan sikap nyer sedemikian akan dapat melindungi niat sebenar Erwan, shaina nekad nak berterus terang dengan family shaina....
"Kenapa saya ada kat sini bang??" tanya shaina yang teramat hairan dengan keadaan sekeliling dan jugak perangai suami nyer itu.. ' kenapa dia nih tibe2 jer jadi baik? apa niat dia lagi? atau betul Allah dah bukak kan pintu hati nyer?' Doa shaina sambil berharap agar Erwan sedar....
"Dah lama dah ko sedar?" tanya Ramlah sambil melihatkan telatah Erwan 'Sudah lah ko tak payah nak belakon depan aku la wan... aku dah tahu dah apa dalam pala otak ko nak hancurkan hidup anak aku' detik Ramlah bila dia lagi meluat tengok Erwan bermesra depan Ramlah.
"Baru jer... nape shaina kat sini mak?" tanya shaina heran..
"Ko tanya lah laki kesayangan ko nih! dia kan ada dengan ko masa ko tak sedar!!" Jelas Ramlah, Shaina pun memandang kearah Erwan dengan dahi yang berkerut seolah pertanyaan itu tak perlu dia tanya lagi... Erwan menjawab sambil mengaluh..
"Kelmarin awak tuh pengsan pastuh abah bawak awak terus p hospital.. saya risau ingat apa lah tetibe jer awak pengsan sampai saya tak tahu nak buat apa dah.." Terang Erwan sambil mengusap rambut Shaina. Shaina tahu kenapa dia pengsan tapi tahu jugak apa sebab dia pengsan...
"Abg... bila lah saya boleh keluar?" tanya shaina bila semua senyap sepi tampa berkata-kata...
"Awak baru masuk hospital semalam, lagi pun abg belum jumpa doktor bertanya kan sebab dan kenepa awak pengsan. Lagi pun abg memenag hairan awak tak pernah mcm nhi sebelun nih.." tegur Erwan apabila dia tahu niat shaina nak balik.. pasti shaina nak berbincang pasal apa yang terjadi pada malam lepas buka buasa kelmarin. Sedang mereka agak rancak berbual Doktok Azmer pun datang melawat kali nih ke katil Shaina... "Assalammualaikum... ramai nyer melawat Puan Shaina..." Tegur Doktor Azmeer..
"Boleh saya nak berjumpa dengan suami Puan Shaina...."
"Saya lah suami nye... "
"Boleh kita kesana sebentar? Sebab ada beberapa pekara yang saya perlu bincang dengan Encik.."
"Boleh saya sekali mendengar sekali" pinta Ramlah sambil mengharap Doktor Azmeer membenarkan nyer.
"Puan ibu Puan Shaina ker? ermmm saya rasa biar lah saya sendiri yang beritahu Encik Erwan mungkin Encik Erwan akan beritahu berita nih pada Puan nanti.. ok Puan saya minta diri dulu... Boleh kita pergi Encik Erwan?"
"Ok boleh.. mari..."Setelah mereke berlalu Ramlah terus pesan pada Shaina.
"Dah nanti dia balik nanti ko tanya apa yang doktor tuh cakap. Mak nak tahu.. apa punca ko pengsan."
"Tak ada apa lah tuh mak biasa lah kot... Nanti bila Erwan balik nanti Shaina tanya dia."
"Tuh mak bawak bekal kat ko.. nanti makan jangan sampai tak makan jaga anak dalam perut tuh... Dah mak nak balik nanti petang mak datang balik nak tahu apa doktor cakap kat dia." Pesan Ramlah pada Shaina.
"Emmm akak pun dah nak balik jap lagi nak p medical check up jap kat ampang puteri. Dalam bag tuh ada buku penjagaan bayi dalam perut akak beli bagi kat ko." Pesan kakak Shaina, Shaida pula. dalam hati Shaida terdetik 'Dik napa lah ko kene terima semua benda dan dugaan yang begitu mencabar dalam usia yang tersangat muda nih.. umur ko bari nak memcecah 19 tahun, pada umur ko sekarang nih akak pun tangah nak metelaah lagi masih tak boleh nak uruskan dua pekara dalam satu masa antara keluarga dan pelajaran. Di tambah lagi dengan peragai laki ko macam nih... Akak panjat kan doa pada ko agar ko sentiasa tabah dan kuat dari semua segi yang ko hadapi dalam kehidupan seharian ko... amin'
"Yelah2 nanti Shaina tanya dengan Erwan tak pun kalu susah sangat Shaina tanya lah kat Doktor Azmer nanti.. ok?? Dah jangan risau dah... ok???" Tenang Shaina.. bagi menenang kan resah and gudah gulandah hati mak nyer dan juga akak Shaina.. sambil itu dia bersalaman dengan mak dan akak Shaida.

Selepas hampir 1jam berlalu Shaina menunggu Erwan balik dari jumpa doktor sehingga dia terlelap mata nyer... biasa lah bila waktu2 mengawan nih hampir semua ibu2 yang pernah mengandung pasti akan tak boleh buang tabiat tido di kala waktu ini...
Tiba-tibe Shaina terasa badan nyer di sentuh lembut... kemudian dibelai umbun rambut shaina dan jari jemari nyer diramas kemas... Shaina terus sedar dari tidor nyer yang tergangu dari sentuhan tadi.. bila dia membuka mata nyer... HA... sapa yang dalam pikiran korang??? erwan ker??? mat noor ker??? atau........ hahhahahah suspend tak?? tak?? ok lah....

"Ma...." Panggilan manja Erwan bagi pada Shaina bila mereka setuju untuk gelarkan diri mereke mama dan papa. "Ma... doktor ada bagi tahu tadi awak kene jaga diri awak jangan buat keje berat sangat.... kene banyak rehat..."
"Apa yang doktor cakap?"
"Banyak yang dia cakap.." kata-kata Erwan amat menggusarkan hati Shaina.. sambil meramas jari jemari shaina Erwan mendengus dan mengeluh....
"Abg... apa yang doktor tuh cakap??" Shaina agak meniggi kan suara nyer bila di tanya pada erwan, si suami buat derk jer....
"Doktor cakap awak kurang darah merah.... bila awak kurang darah merah tuh la sebabnyer awak akan selalu pitam,"
"Tu jer ker?? tuh jer yang doktor cakap?"
"Ada lagi... saya dah tgk dan dah lihat baby dalam perut awak tu masa awak tak sedarkan diri tadi dia ada scan... jantung dah ada cume belum cukup sifat... dan... doktor cakap baby tak ada apa2 ok jer...." Terang Erwan pada Shaina sambil dia membelai rambut Shaina agak macam terinsaf kot si Erwan nih. Bila dia dengar keterangan dari doktor tentang keadaan Shaina sebenarnyer...
'Syukur alhamdullillah semuanyer selamat.. walau pun aku hanya pengsa atas katil huhuuh' Erwan menghampiri dengan lebih dekat lagi pada Shaina lalu Erwan berbisik pada isteri nyer yang sah... "Awak betul2 nak baby dalam kandungan nih?? awak dah bersedia nak jadi mama??" Lalu Shaina pandang kearah Erwan dengan penuh tanda tanya. "Saya amat2 pasti dan amat2 bersedia dengan kurniaan yang Allah bagi kat saya, kanapa? awak nak buat apa dangan petanyaan nih?" "Saya bukan tak mahu semua benda nih saya nak ada anak tapi bukan sekarang. Saya memang bersalah bila saya ada cakap nak gugur kan baby nih tapi masa tuh pikiran saya serabut sangat dengan Hidayah lagi.." "Apa .... hidayah lagi... nape dengan dia... dan sebenarnye dalam hati awak ada sapa? nape dia jugak yang awak pikir kan? sapa saya dalam hati awak???" bertalu-talu persoalan Shaina ingin kan kepastian dan membuat kan Erwan rimas tapi dia terpaksa menjawab semua persoalan tuh demi hubungan mereka yang bukan lagi kawan, kekasih tapi isteri....
"Memang dia sepatutnyer dah tak ada apa2 hubungan dengan saya macam tuh jugak saya sebaliknyer... dan sekarang saya cube berajauhan dengan dia bila dari mula saya tahu awak menggandung.. tapi saya mengaku memang saya masih tak bersedia lagi nak jadi bapak sebab kita nih masih muda nak harunggi benda nih semua..."
"Dah tuh kenapa awak nak saya jadi isteri awak sedangkan semua nih awak tak bersedia.Entah la saya kadang-kadang dah malas nak pikir pasal benda nih kalu awak rasa awak tak bersedia awak boleh lepas kan saya, dan saya rasa saya kuat nak hadapi benda semua nih sendiri...." terang Shaina, air matanyer yang suadah lama bertankung di kelopak mata nyer. Bila Erwan melihat keadaan Shaina yang tak boleh nak dia ramal lagi... lalu tampa mempedulikan orang sekitar mereke Erwan memeluk dengan penuh rasa kecewa dengan diri nyer sendiri. bisik Erwan lagi pada Shaina demi masa depan dan memujuk shaina supaya tidak melakukan pekara yang dilarang untuk dia melepas kan Shaina begitu saja...
"Saya tak kan lepas kan awak dengan senang2 dan ini janji saya pada awak walau apa yang terjadi sekali pun saya tak akan lepas kan awak sebab sekarang awak dah boleh bagi saya anak, walau pun saya tak bersedia saya cube terima ini semua sebagai cabaran. Maaf kan saya kalu apa yang saya kata dengan awak sebelum nih dan apa yang saya dah buat kat awak selama ini saya abaikan awak, maaf kan saya... 'huhuhh senang nyer lelaki berkata2 tapi hati ini tetap hancur pada perbuatan mu itu walau pun aku tahu dan aku boleh maaf kan" tangis Shaina walau pun reda dengan apa yang di tetap kan dan juga dia berharap takdir kisah nyer akan berakhir dengan bahagia....

Selepas Erwan berjumpa dengan Doktor Azmer, dIa juga memberi tahu Shaina yang shaina akan di periksa kesihatan nye dan memberikan diet yang betul supaya Shaina dapat permakanan yang seimbang dan cukup untuk pernambahan darah dalam badan dan pertumbuah bayi dalam kandungan yang sihat... huhuhuh macam doktor lak kan.... untuk pengatahuan korang.. Aku bagi sedikit info lah dalam nih... Bila seseorang yang kurang darah merah dalam badan maknanya dia mengidap penaykit anemia. Penyakit anemia nih mempunyai gejala seperti kerap pitam, tangan nyer pucat macam orang mengidap penyakit jantung. Dia akan selalu rasa seperti tak sedap hati, macam ada jer banda buruk nak jadi. Selalu nyer bagi yang sempurna orang nyer persent(%) darah merah yang perlu ada dalam badan adalah 16.00mg. Tapi shaina punya kes dia punya mg iaitu kandaungan darah merah dalam badan dia hanya 8.6mg, tersanagat lah randah. Itu sebab lah Shaina akan pitam atau pun pengsan setiap kali dia terasa seperti susah hati atau pun tertekan dengan keadaan sekeliling. Tulah informasi yang aku nak kongsi dengan korang semua so kalu ada sesiapa yang tengah megandung tuh dan dia selalu korang tengok dia pucat lesi jer ko tegur lah dia tanya lah kalu nak tanya lah kan.. tapi benda nih korang boleh buat panduan pada diri korg sendiri.. ok?? kita sambung balik pasal shaina nih....

Setelah pengakuan Erwan telah di buat dari dirinya sendiri bagi sedapkan hati shaina dan keluargan nyer... perjanjian ini memang membuat kan Shaina berfikir 1000 kali tentang Erwan. 'Adahkah aku sedang bermimpi?? apakah yang aku dengar tadi bukan sekadar gurauan atau penyedap hati??, ya Allah... ko tetap kan lah iman ku... ko tunjukkan lah jalan yang harus aku lalui.. aku sedar jikalau aku meninginkan penceraian maka pintu arash akan begegar...'

No comments:

Post a Comment